Aldus Christies. Een fles Merlot voor bijna 1 miljoen euro uit de privé collectie van het gelijknamige veilinghuis! Dit moet wel een hele unieke en bijzondere vintage wijn zijn van het toch al zeer exclusieve Château Petrus uit de AOP Pomerol. De crasse de fer bodem van Pomerol is zeker uniek. Het bevat vrijwel geen kalksteen zoals bv. de bodem in het nabijgelegen Saint-Émilion maar heeft een ijzerhoudende kleilaag die de wijnen typeren als vol, rijk en zacht. Maar een wijn van deze bodem die zo’n 439 dagen gerijpt is in de ruimte zonder zwaartekracht en een reis heeft afgelegd van ongeveer 300 miljoen km is toch wel uniek. Daar zijn er niet veel van…
In 2019 zijn er 12 flessen wijn (waaronder deze) en 320 wijnstokken van de Cabernet Sauvignon en Merlot in de ruimte gestuurd naar het ISS als onderdeel van een onderzoek van SpaceX. Het wijn project experiment had tot doel om te kijken wat deze reis voor invloed had en om meer inzicht te krijgen in klimaatverandering, botanische stress en ziekten etc.
In januari 2021 zijn de wijnen en wijnstokken teruggekomen en onderzocht aan de universiteit van de Bordeaux. Zij wisten niet welke wijnen het waren en begin maart dit jaar kregen 12 panelleden uit 2 flessen een 300 ml monster te proeven. Het bleken twee flessen Pétrus te zijn vintage 2000. De ene zonder zwaartekracht en de ander onder invloed van. De conclusie was dat het beide bijzondere wijnen waren maar dat degene zonder zwaartekracht toch wel een paar jaar verder geëvolueerd was. Dit is de eerste keer, voor zover ik weet, dat zo’n experiment heeft plaatsgevonden en is wel zeer typerend. Het drinkvenster van een Pétrus vintage 2000 ligt tussen 2060-2070! Het jaar 2000 is vergelijkbaar met legendes uit 2005, 2008 en 2009. Het ontbreken van zwaartekracht en ondanks een stressvolle ruimtereis schijnt wijn sneller te rijpen en daardoor met hetzelfde aardse vintage jaar iets anders te smaken. Deze marketing technische bijvangst heeft geleid dat een ‘gewone’ Pétrus vintage 2000 voor zo’n kleine € 6000,- verkocht wordt. De Space vintage versie is een kleine 138x duurder maar dan heb je wel iets zéér exclusiefs in handen…
Marketing is een zeer krachtig instrument in de wijnindustrie. Ik open maar een bescheiden flesje ‘Creative Block 5’ (Block Art project) van Spier uit Zuid Afrika. In China echter, houden ze meer van Creative Block 8 van hetzelfde wijnhuis omdat het nummer 8 (Ba) een geluksgetal is en niet zozeer dat nr. 8 uit acht druivenrassen bestaat. Zo zie je maar. Wie een beetje slim is kent de klant en weet zij wil.
Misschien moeten we dan wat meer in Nederland begaan zijn met ‘Orange’ wines. Die doen het nog niet zo goed. Wellicht eerst een ruimtereisje afdwingen voordat die echt geliefd te worden… Cincin!